De kracht van kwetsbaarheid

kuikentje-in-hand

Een bekentenis vandaag: je zou het misschien niet verwachten van iemand die zoveel op social media zit en haar klanten hiermee helpt, maar ik heb een haat-liefdeverhouding met social media.

De afgelopen tijd was ik er weer even helemaal klaar mee: het hersenloze scrollen door m’n timeline, het dwangmatige checken hoeveel likes en reacties ik al had, die constante stroom van mensen die om mijn aandacht vecht… Dit is vast herkenbaar voor jou.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat ellendige bedrijf Facebook, dat volledig bepaalt wat we wel en niet te zien krijgen. Speel je het spel niet mee, dan tel je gewoon niet mee. We zijn een speelbal van Facebook.

Soms wil ik er dan ook mee stoppen. Mijn bedrijf gewoon zonder social media runnen. Maar tegelijkertijd vind ik het een van de allerleukste dingen in mijn bedrijf. Dus stoppen? Nah.

Gelukkig zie ik de laatste tijd ook een andere trend op social media, en dan vooral op Instagram. Waar het voorheen superbelangrijk was om een perfecte feed te hebben met professioneel ogende foto’s, zie ik nu steeds meer #echtinsta.

Niet alleen in de foto’s, maar ook in de verhalen. We lijken ons wel steeds kwetsbaarder te durven opstellen. En echte, kwetsbare verhalen doen het goed. Dat is al sinds het begin van de mensheid zo en dat zal altijd zo blijven. Heb je geen marketingtrucjes voor nodig.

Zo deelde ik de afgelopen tijd 2 behoorlijk persoonlijke berichten op Instagram. In combinatie met een foto van mezelf en de juiste hashtags werden dit mijn populairste posts van het afgelopen jaar en ze leverden me nieuwe volgers op. Zoveel respons krijg ik niet op mijn praktische marketingtips.

Dus mijn boodschap van vandaag: durf je af en toe kwetsbaar op te stellen op social media. Het betekent niet dat je je ziel moet blootleggen. Nee, je laat daarmee zien dat jij ook een mens bent. Een mens met angsten, onzekerheden en teleurstellingen, die af en toe hard onderuit gaat.

Wees niet bang te denken dat je niet meer serieus wordt genomen als je laat zien dat jij ook niet perfect bent.

Een boekhouder die ooit zelf diep in de schulden zat en niet wist hoe ze haar hypotheek moest betalen, is juist super inspirerend voor mensen die nu in hetzelfde schuitje zitten. Door dit te delen, laat je zien dat je snapt waar je klanten mee worstelen, en dat ze eroverheen kunnen komen.

Het is ontzettend nodig dat we die rauwe kant van het leven met elkaar delen. Ook op social media.

PS: Benieuwd naar de berichten die zoveel losmaakten op Instagram? Hier vind je bericht 1 en bericht 2.