Zo stel je in 3 gemakkelijke stappen je Google Alerts in

google-alerts-instellen.png

Heb jij dat wel eens? Dat je ‘s ochtends met een kop koffie door je social media aan het scrollen bent en een artikel van een concullega voorbij ziet komen over een actuele ontwikkeling in jouw vakgebied?

“Goed artikel!”, “Dankjewel voor het delen!”, “Interessant” luiden de reacties.

Verdorie! denk je. Als ik dit had geweten, had ik er ook een artikel over geschreven!

Maar vandaag heb je geen tijd en morgen is het alweer oud nieuws.

Je neemt je voor om het nieuws in je vakgebied voortaan wat beter in de gaten te houden…

Gelukkig is er een manier om nooit meer nieuws in je vakgebied te missen: Google Alerts.

In dit artikel leg ik uit wat Google Alerts precies zijn, waarom je ze zou willen gebruiken voor je contentmarketing en hoe je ze zelf aanmaakt. Ook geef ik je nog wat insider’s tips om ze optimaal in te zetten!

Wat zijn Google Alerts en waarom zijn ze zo handig voor je contentmarketing?

Google Alerts zijn mailtjes die Google verstuurt op het moment dat er iets wordt gepubliceerd over een onderwerp waarover jij op de hoogte wilt worden gehouden.

Stel dat je jurist bent en gespecialiseerd bent in de privacywetgeving. Dan wil je natuurlijk op de hoogte worden gehouden van alles wat met de AVG en de GDPR te maken heeft.

Door Google Alerts aan te maken voor voor deze termen, kun je snel op actuele ontwikkelingen inspringen met je content en zo je expertstatus vergroten.

Je wordt dan de go to voor mensen die zelf geen tijd hebben om alle ontwikkelingen bij te houden. Zij hoeven dan alleen jou nog maar te volgen.

Maar Google Alerts zijn ook heel handig als je wilt weten wat er over jouw onderneming (of de concurrentie) geschreven wordt op internet. Zo kun je bijvoorbeeld snel ingrijpen bij een negatieve review.

Hieronder leg ik in 3 eenvoudige stappen uit hoe je zelf Google Alerts instelt. Maar vergeet vooral ook niet door te scrollen naar mijn insider’s tips om de beste resultaten te behalen met Google Alerts!

Je eigen Google Alerts instellen

Stap 1: Vul je zoekterm in

Stel, je bent de eigenaar van het bedrijf Greenstory, dat uitwisbare notitieboeken ontwikkelt met de naam Greenbook. Je wilt graag een melding krijgen als ‘Greenbook’ genoemd wordt op internet. Je gaat naar Google Alerts en typt ‘Greenbook’ in in het onderstaande scherm:

GA5.PNG

(Goed om te weten: je hebt geen Gmail-account nodig om Google Alerts te gebruiken. Zonder Google-account moet je alleen nog even je mailadres invullen voordat je klikt op ‘melding maken’. Als je ingelogd met je Google-account, hoeft dat niet. Dan klik je gewoon op ‘melding maken’.)

Als je naar de ‘Voorbeelden van meldingen’ kijkt, stuit je meteen al op een probleem met deze zoekopdracht: Greenbook is namelijk niet alleen een uitwisbaar notitieboek, maar ook een film. Ook al schrijf je het in het geval van de film als twee woorden, Google ziet het blijkbaar als een zoekopdracht voor de film:

Film.PNG

Die resultaten wil je natuurlijk niet in je mailbox krijgen. Gelukkig kun je je resultaat met behulp van filters aanpassen:

GA6.PNG

Yes, nu krijg je wel de resultaten die je wilt zien:

Greenbook2.PNG

Met behulp van filters kun je voordat je op ‘melding maken’ klikt aangeven welke woorden niet mogen terugkomen in je resultaten, welke woorden juist wél moeten terugkomen en of je alleen exacte resultaten wilt krijgen (bij zoekopdrachten die uit meerdere zoektermen bestaan, zoals “uitwisbaar notitieboek”).

Naast - kun je bijvoorbeeld ook OR of AND gebruiken om je resultaten te finetunen. Je ziet direct wat er gebeurt, dus mijn tip is om er gewoon even mee te spelen.

Stap 2: Kies opties voor je meldingen

Vervolgens kun je direct klikken op ‘melding maken’, maar ook op ‘opties weergeven’. In dit laatste scherm kun je je voorkeuren aanpassen. Bijvoorbeeld hoe vaak je een e-mail wilt ontvangen en in welke taal je wilt dat Google voor je zoekt.

Voor welke opties je kiest, hangt natuurlijk samen met de reden waarom je een zoekterm wilt monitoren.

Een mogelijke reden kan zijn dat je op de hoogte gebracht wilt worden als je bedrijf genoemd wordt op internet, zodat je in het geval van negatieve publiciteit de schade kunt beperken. In dat geval wil je onmiddellijk op de hoogte gebracht worden.

Ook als je graag boven op de actualiteit wilt zitten, zodat je daar content over kunt maken, is het slim om voor ‘onmiddellijk’ te kiezen.

Knipsel2.PNG

Stap 3: Tijdstip en manier van ontvangen instellen

Tot slot kun je door op het tandwieltje naast 'Mijn meldingen' te klikken aangeven op welk tijdstip je je alerts wilt ontvangen en of je alle zoekresultaten in 1 mail wilt ontvangen.

3.PNG

Slimme tips om meer uit je Google Alerts te halen

Gebruik een RSS reader

Zie je het niet zo zitten dat je mailbox volloopt met meldingen van Google? Dan is het goed om te weten dat je Google Alerts ook in combinatie met een RSS reader kunt gebruiken. Een heel fijne RSS reader is Feedly.

Je klikt in Feedly op ‘add content’ en vervolgens op ‘Keyword alerts’. Je vult je zoekterm in en vervolgens klik je op ‘follow’. Je krijgt ook meteen een idee van hoeveel artikelen je wekelijks over dit onderwerp kunt verwachten.

Helaas heb je hier wel Feedly Pro voor nodig (vanaf 5,41 USD per maand) en is het niet mogelijk om Nederlandse zoektermen te tracken.

Maak een apart mapje aan in in je mailbox

Wil je geen RSS reader gebruiken, maar wil je ook niet dat je mailbox volstroomt met alerts? Maak dan een apart mapje ervoor aan in je mailbox.

In Gmail doe je dit zo: klik achtereenvolgens op het tandwieltje, ‘Instellingen’, ‘Filters en geblokkeerde adressen’ en ‘Nieuw filter maken’.

Vul ‘Google-melding’ in in het veld ‘Onderwerp’, klik op ‘Filter maken’ en zet vinkjes voor ‘Inbox overslaan (Archiveren) en ‘Het label toepassen’. Bij ‘Het label toepassen’ kies je voor ‘Nieuw label’. Noem het label ‘Google Alerts’ en klik op ‘Maken’.

Gebruik vermeldingen van je merknaam voor linkbuilding

Wordt je merknaam ergens genoemd zonder dat naar je website gelinkt wordt? Stuur dan een mail naar de website-eigenaar en vraag hem of haar een link naar je website toe te voegen.

Dit heet een backlink en een backlink is een stem op jouw site. Hoe meer kwalitatieve backlinks je dus hebt, hoe groter de kans dat je in Google scoort op populaire zoektermen.

Ontdek sites waarvoor je een gastblog kunt schrijven

Een van de manieren om effectief aan linkbuilding te doen, is door te gastbloggen. Ook hier kan Google Alerts je bij helpen.

Als je meldingen hebt ingesteld over je concurrentie, krijg je ook een melding als ergens een gastblogpost van je concurrentie verschijnt.

Als deze website relevant is voor je concurrentie, is de kans groot dat-ie ook relevant is voor jou. Misschien kun je dus aan de website-eigenaar vragen of hij ook openstaat voor een gastblogpost van jou!

Pro tip: stel een Google Alert in voor je hoofdzoekterm in combinatie met bijvoorbeeld “gastblog door”. In mijn geval zou ik bijvoorbeeld een alert kunnen instellen voor:

hoi.PNG

Op deze manier ontdek ik websites waarvoor ik een gastblogpost kan schrijven. Maar denk ook hier weer aan de verschillende combinaties die je kunt maken met AND en OR. Zo hoef je niet voor elke mogelijkheid een aparte alert in te stellen:

Ik krijg een melding als contentmarketing, social media OF bloggen wordt gebruikt in combinatie met “gastblog door”

Ik krijg een melding als contentmarketing, social media OF bloggen wordt gebruikt in combinatie met “gastblog door”

Doorzoek fora voor vragen waarop je in je content antwoord kunt geven

Waar gaan mensen naartoe als ze via Google niet het antwoord krijgen waar ze naar op zoek zijn? Juist, naar vraag-en-antwoord-sites zoals Quora of andere internetfora. Zijn er fora die relevant zijn voor jouw vakgebied? Dan kun je ook hier een Google Alert voor instellen.

Stel je voor dat je een Facebook-expert bent. Dan kun je de volgende zoekopdracht gebruiken om een melding te krijgen als op Quora een vraag gesteld wordt over Facebook:

test.PNG

Vervolgens kun je deze vraag in een blogpost op je eigen website beantwoorden. Natuurlijk deel je in je antwoord op het forum ook een link naar de blogpost op je eigen website, voor zover dat toegestaan is.

Deze truc werkt trouwens ook voor ‘gewone’ zoekopdrachten in Google en het is dan ook de ideale manier om zogeheten ‘long tail’-zoektermen op te sporen. Oftewel: zoektermen met (over het algemeen) weinig concurrentie, waarmee je vaak relatief snel kunt scoren.


Meer van dit soort artikelen lezen?

Meld je aan en ontvang elke 2 weken mijn praktische tips en tricks op het gebied van contentmarketing.

Door je aan te melden geef je mij toestemming om je naam en e-mailadres te verwerken om jou deze nieuwsbrieven te kunnen toesturen. Zie mijn privacyverklaring voor meer informatie.