Help, wat moet ik in mijn nieuwsbrief zetten?

Blauwe-toets-met-tekst-newsletter

Als je serieus aan de slag wilt met contentmarketing, zijn er nogal wat opties waaruit je kunt kiezen: social media (en welke kanalen dan?), nieuwsbrief, bloggen, vloggen, podcast enzovoort. Zeker in het begin kunnen die keuzes overweldigend zijn.

Voor mij was mijn nieuwsbrief het grote struikelblok.

In het begin had ik maar een paar mensen op mijn lijst staan en dat waren familie en vrienden (herkenbaar? 😉)

Het eerste halfjaar verstuurde ik dus geen nieuwsbrief, want ik dacht dat ik exclusieve content moest schrijven en dat ging ik toch echt niet doen voor dat handjevol mensen dat op mijn lijst stond 😅 (yup, van "wie het kleine niet eert" had ik nog nooit gehoord 😉)

Gelukkig kwam ik er al snel achter dat ik het mezelf weer eens veel te ingewikkeld maakte.

Omdat ik het zonde zou vinden als jij om dezelfde reden ook geen nieuwsbrief verstuurt, deel ik vandaag 5 methoden met je om je nieuwsbrief te vullen! 😊

Deel je nieuwste blogpost(s), volledig of een teaser met een link naar je website
Houd er in het eerste geval rekening mee dat veel mensen hun mail op hun mobiel lezen en dat een lange lap tekst niet prettig leest op zo’n klein schermpje. Maar een voordeel is dat je nieuwsbrief minder ‘nieuwsbriefachtig’ overkomt en meer als een mail van een vriendin. Zeker als je weinig opmaak gebruikt.

Tip: heb je al veel oude blogposts op je site staan? Dan kun je deze ook prima opnieuw delen. Mits ze nog actueel zijn natuurlijk.

Deel een selectie van je beste social media posts
Ben je erg actief op social media? Duik dan in je statistieken en kijk welke posts de meeste engagement hebben gekregen. Je kunt deze posts vervolgens integraal opnemen in je nieuwsbrief (je deelt dus geen link naar het bericht, maar deelt de inhoud van de post zelf). Het voordeel van deze methode is dat je al weet wat aanslaat. Het nadeel is dat mensen die je ook volgen op social media deze content mogelijk al gezien hebben en dus weinig reden hebben om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Werk een van je social media posts verder uit
Met deze methode kies je een van je social media posts uit die de meeste engagement hebben gekregen. Deze werk je vervolgens verder uit. Dit is een methode die ik vaak toepas. Mijn social media kanalen zijn een testvijver voor mijn ideeën. Als een idee resoneert met mijn volgers, werk ik het verder uit voor een blogpost of mijn nieuwsbrief. Zo maak ik optimaal gebruik van wat ik al heb en creëer ik toch ook exclusieve content 😊

Deel exclusieve content
Deze methode is geschikt voor als je al een tijdje bezig bent/voldoende contentideeën hebt en al wat mensen op je lijst hebt. Het grote voordeel van deze methode is dat je mensen (ook degenen die je al volgen op social media) een onweerstaanbare reden geeft om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief: wat jij in je nieuwsbrief deelt, deel je immers nergens anders. Het is de crème de la crème van je content.

Sommige ondernemers maken het aspirant-nieuwsbriefabonnees extra lastig, zodat ze zeker weten dat ze alleen mensen op hun lijst krijgen die er echt op willen staan.

Mijn Australische ‘collega’ Danielle Gardner heeft het aanmeldformulier voor haar nieuwsbrief bijvoorbeeld ‘verstopt’ op haar site. Hij staat niet in het navigatiemenu en je moet naar beneden scrollen om hem te vinden. Vervolgens moet je ook nog eens een aantal vragen beantwoorden voordat je naar binnen mag. Maar als je eenmaal binnen bent, ben je wel een echte insider!

Tip: eventueel kun je je exclusieve nieuwsbrieven na een tijdje nog wel als blogpost op je website zetten.

Een combinatie van verschillende methoden
Natuurlijk kun je bovenstaande methoden ook combineren. Denk bijvoorbeeld aan een exclusief verhaal met daaronder linkjes naar je laatste blogposts.

Ik ben benieuwd met welke methode jij de komende tijd aan de slag gaat!