Likes en comments: wat zeggen ze nu écht?

Duimpjes-Facebook

Een tijdje geleden kreeg ik deze vraag in mijn Facebookgroep:

"Mijn doelgroep is a) introvert en b) gemiddeld (bijna) niet actief op social media. Ik krijg daardoor niet online, maar vaak offline positieve reacties op mijn marketinginzet. Ik spreek dus blijkbaar de goede doelgroep aan, maar ben online niet ‘populair’. Heeft dit een negatief effect op mijn resultaten op social media? Heeft het gebrek aan likes (etc.) een negatief gevolg voor mijn online zichtbaarheid, wat zich op de langere termijn tegen mij zal keren?"

Het antwoord is (helaas): ja, het heeft inderdaad gevolgen voor je bereik als je doelgroep niet met je content interacteert.

En dat is logisch: Facebook en consorten kunnen (nog?) niet in onze hoofden kijken en moeten dus op basis van ons gedrag bepalen of wij content wel of niet interessant vinden. Likes en reacties tellen daarbij het zwaarst mee.

Voor Facebook kun je dit oplossen door je volgers te vragen je pagina als eerste te weergeven in het nieuwsoverzicht. Dit doe je door hen te vragen naar je pagina te gaan en vervolgens bij 'Volgend' de optie 'Als eerste weergeven' te selecteren. Op die manier zien ze je content toch, maar hoeven ze er niks actiefs mee te doen om je content te blijven zien.

Daarnaast kun je je volgers vragen je te DM'en of polls plaatsen. Ook in mijn Facebookgroep zie ik dat er veel meer wordt gereageerd op polls dan op 'open vragen'.

Tot slot zou ik in dit geval (en eigenlijk in alle gevallen) ook adviseren te beginnen met het versturen van een nieuwsbrief: een doelgroep die niet actief is op social media, kun je daar immers ook niet bereiken.

Ik vond het een supergoede vraag, omdat het raakt aan iets waar ik al langer over nadenk: wat zegt engagement op social media eigenlijk? En: als je geen engagement hebt, betekent dat dan dat je content mensen niet aanspreekt?

Er zijn grofweg twee kampen te onderscheiden: het ene kamp zegt dat het aantal likes 'helemaal niks' zegt, het andere kamp staart zich er blind op.

Zoals altijd, ligt de waarheid wat mij betreft ergens in het midden: het zegt niet alles, maar het zegt ook niet niks.

Zo zijn likes en reacties een goede graadmeter voor de populariteit van je content. Ze helpen je te bepalen waar je meer content over zou moeten maken, of welke content je verder kunt uitwerken tot een groter stuk content (bijvoorbeeld een blogpost of nieuwsbrief).

Aan de andere kant zie je dus dat weinig engagement niet hoeft te betekenen dat mensen je content niet interessant vinden. Veel mensen zijn stille toeschouwers. Ze hoeven niet zo nodig overal op te reageren en blijven liever langs de zijlijn staan.

Ook hangt het af van de 'fase' waarin iemand zit. Ik merk bijvoorbeeld dat als ik iemand net ontdekt heb en nog beginnersenthousiasme voel bij zijn/haar content, ik sneller een like geef en reageer dan wanneer ik die persoon al een tijdje volg.

Na een tijdje treedt er een soort gewenning op en doe ik dit minder. Maar dat betekent niet dat ik de content niet meer waardeer of niet geïnteresseerd ben in het aanbod van deze persoon.

Ik ben benieuwd hoe jij hiertegenaan kijkt. Like en reageer jij regelmatig op social media? Waarom wel of niet?