Wat is jouw freak factor?

man-trekt-gekke-bek

Van jongs af aan wordt ons geleerd dat we ‘normaal moeten doen’. Wat ‘normaal’ dan precies is, leren we van onze ouders en leraren die ons voortdurend vertellen wat we minder of juist méér zouden moeten doen:

“Doe niet zo druk.”

“Praat niet zoveel.”

“Wees niet zo ongeduldig.”

“Zit eens stil.”

Impliciet geven ze ons daarmee de boodschap: doe zoals de meeste mensen doen, dan komt het goed met je.

Maar, zegt David J. Rendall in zijn boek The Freak Factor: dat de meeste mensen iets doen, betekent nog niet dat het een goed idee is. Immers:

  • De meeste mensen hebben een baan die ze niet leuk vinden.

  • De meeste mensen eten te weinig groenten.

  • De meeste mensen verdienen minder dan ze zouden willen.

  • Enzovoort.

Zo aantrekkelijk is het dus niet om te zijn als de meeste mensen ;-)

Volgens Rendall moeten we dus niet kijken naar wat de meeste mensen doen. We moeten ons juist laten inspireren door de mensen die ánders zijn dan de meeste mensen.

Volgens hem heeft ‘anders zijn’ de volgende voordelen:

  • Anders zijn maakt je tot een zeldzaamheid, en daarmee waardevoller

  • Anders zijn maakt je origineel en dus lastiger te imiteren

  • Anders zijn maakt dat je opvalt

  • Anders zijn maakt je verrassend

  • Anders zijn maakt dat mensen je onthouden

  • Anders zijn maakt dat mensen over je praten

  • Anders zijn maakt je invloedrijk

Dit is exact wat je moet willen als ondernemer! Maar hoe doe je dat dan, anders zijn? Denk eens na over wat jou anders maakt dan de meeste mensen en kijk hoe je dit kunt inzetten in je branding en je marketing.

Een voorbeeld:

Toen ik begon met mijn bedrijf, wilde ik niet dat mensen wisten dat ik slechthorend was. Ik schaamde me er niet voor, maar ik was wel bang dat potentiële klanten het maar lastig zouden vinden dat ze me niet konden bellen en daardoor niet met me zouden willen samenwerken.

Maar al snel bedacht ik me: eh, ho eens even. Mijn bedrijf, mijn regels. Als jij hier al moeilijk over doet, wil ik niet eens met JOU samenwerken.

Het grappige is dat ik in de praktijk vrijwel nooit negatieve reacties krijg. Sterker nog, mijn slechthorendheid is eerder een voordeel: omdat ik vaak een schrijftolk bij me heb als ik naar een event of cursus ga, onthouden mensen mij gemakkelijker.

In loondienst was mijn slechthorendheid een beperking, een ‘zwakte’. Maar nu als ondernemer is het onderdeel van mijn eigen freak factor. Ik kan het toch niet verbergen, laat ik er dan maar gebruik van maken ;-)

Andere van mijn ‘zwakke’ punten die als ondernemer juist een voordeel zijn:

Mijn verslaving aan input: ik ben niet iemand die rustig voor zich uit kan zitten kijken, ik heb continu nieuwe input nodig. Als ondernemer kan ik 1-2 boeken per week lezen die me nieuwe inspiratie opleveren (voor een blogpost bijvoorbeeld ;-))

Mijn impulsiviteit: als ik een nieuw idee heb, wil ik daar zo snel mogelijk mee aan de slag. In loondienst liep ik dan tegen de logheid van het bedrijf aan, waardoor mijn enthousiasme snel weer wegebde. Nu kan ik morgen uitvoeren wat ik vandaag heb bedacht. Ik kan snel knopen doorhakken en zie om me heen dat andere mensen daardoor ook in de actiestand schieten. Vroeger heette dat ‘ongeduldig’ en moest ik wat meer geduld hebben. Nu heet het ‘daadkrachtig’. Ik geloof heel erg dat je door gewoon te DOEN de verandering veroorzaakt die je wilt zien in de wereld.

Onderdruk je zogenaamde zwakke punten dus niet, maar creëer een leven waarin ze volop tot hun recht komen.