Ben jij wel eens op een website beland waar je letterlijk niet vandaan te slaan was?

Omdat er zo veel interessante content op stond dat je gewoon niet kon stoppen met lezen?

Niet te geloven dat iemand dit allemaal gratis aanbiedt, denk je in zo’n geval bij jezelf.

Behalve dat je ineens een uur verder bent, gebeurt er vervolgens meestal een van de volgende dingen:

  • Je schrijft je in voor de nieuwsbrief, omdat je nooit meer een artikel wilt missen

  • Je stuurt een artikel door naar een vriend of vriendin of deelt het op Facebook of LinkedIn

  • Je begint de schrijver van het artikel te volgen op social media

  • Misschien neem je zelfs al wel een kijkje bij het betaalde aanbod van deze persoon.

    Immers: als de gratis content al zo waardevol is, hoe waardevol moet de betaalde content dan wel niet zijn?

Ook jouw content kan deze impact hebben op mensen.

Wil jij ook aan de slag met contentmarketing, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Of levert je contentmarketing maar weinig op en vraag je je af of je het eigenlijk wel goed aanpakt?

Ontdek dan snel hoe ik jou kan helpen!

Wat is contentmarketing precies?

Wellicht denk je nu: ‘oké, ik heb een ebook op mijn website staan, ik blog regelmatig en ik ben actief op social media. Ik doe dus al aan contentmarketing?’

 Dat hangt ervan af. Ik pak de definitie van het Content Marketing Institute er even bij: 

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Een hele mondvol. Laten we deze definitie eens ontleden:

Allereerst moet dus sprake zijn van een strategische aanpak. Dat betekent dat je niet zomaar wat doet, maar van tevoren nadenkt over wat je eigenlijk met je inspanningen wilt bereiken.

Een contentmarketingstrategie helpt je keuzes te maken in plaats van dat je achter elke nieuwe hype aanholt. Dit is vooral erg belangrijk voor zzp’ers en kleine ondernemingen, die vaak een beperkt budget hebben voor hun marketing.

Verder is het belangrijk dat je contentmarketing consistent is. Marketingconsultant en auteur Mark Schaefer interviewde voor zijn boek Known bijna honderd ondernemers die dankzij contentmarketing van zero naar hero gingen.

Wat ze met elkaar gemeen hadden? Ze zetten door. Iedereen is ooit bij 0 begonnen.

Daarnaast moet je content waardevol en relevant zijn. Daarvoor is het belangrijk dat je je doelgroep goed in kaart hebt gebracht. Content maken zonder te weten of je doelgroep hier wel op zit te wachten is weggegooid geld. Door persona’s te maken ontdek je aan welke content je doelgroep behoefte heeft.

Verder is de distributie van je content minstens zo belangrijk als de creatie ervan. Sommige contentmarketeers menen zelfs dat je 20% van je tijd moet stoppen in het maken van de content, en 80% in de distributie (is die 80/20-verhouding weer). Oftewel: content is king, distribution is queen.

Tot slot wil je natuurlijk dat je contentmarketing uiteindelijk winstgevend is en dus wil je monitoren wat werkt en waar je maar beter mee kunt stoppen. Daarvoor is het belangrijk dat je je Google Analytics goed hebt ingericht.

Kies ook voor een effectieve contentmarketingstrategie en neem vandaag nog contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking!

Waarom contentmarketing zo effectief is

Voordat ik je enkele statistieken over contentmarketing onder de neus duw, wil ik je iets vragen:

  • Begin je te zappen zodra er reclame voorbijkomt op tv?

  • Heb je een adblocker geïnstalleerd in je browser?

  • Heb je een Spotify Premium-abonnement?

  • Heb je een Netflix-abonnement?

Als je op maar een van deze dingen ‘ja’ hebt geantwoord, weet je uit eigen ervaring dat het voor bedrijven steeds moeilijker wordt om consumenten te bereiken met advertenties.

Wij, als consumenten, willen geen advertenties.

Wat we wel willen? Antwoorden op onze vragen, iets nieuws leren, ons verwonderen, ontroerd worden.

Dit is waarom contentmarketing zo effectief is: het is een manier van marketing die inspeelt op onze behoeften, in plaats van ons steeds lastig te vallen met advertenties die we niet willen zien.

Oftewel: contentmarketing = pull marketing, adverteren = push marketing.
Push marketing is een kortetermijnstrategie, pull marketing is een langetermijnstrategie.
Contentmarketing is een marathon, geen sprint.

Statistieken voor de liefhebbers

  • Vergeleken met adverteren via Google Ads levert contentmarketing 3 keer zoveel leads op per euro die je uitgeeft.

    Bovendien moet je voortdurend geld blijven pompen in Google Ads om resultaten te blijven zien, terwijl je content op een gegeven moment voor je gaat werken.

    Oftewel: contentmarketing is, zeker op de lange termijn, veel effectiever dan adverteren.

  • Marketeers die prioriteit geven aan bloggen hebben 13 keer meer kans op een positieve ROI (return on investment).

  • 47% van de internetgebruikers wereldwijd maakt gebruik van een ad-blocker. Lees: het wordt steeds moeilijker om je klanten via advertenties op internet te bereiken.

Bron: Hubspot

Ben jij inmiddels helemaal enthousiast geworden om met contentmarketing aan de slag te gaan? Ik kan je helpen met het opzetten en uitvoeren van een contentmarketingstrategie.

Ontdek vandaag nog hoe je je contentmarketing aan mij kunt uitbesteden.