filosofie

Authentieke marketing, integere marketing, slow marketing, bezielde marketing, bewuste marketing, mensgerichte marketing…

Allemaal termen die in mijn beleving op hetzelfde neerkomen: dat wij ons als ondernemer bewust zijn van het effect dat onze marketing heeft op onze klanten.

Dat we niet meer dingen doen ‘gewoon, omdat het kan’ of ‘gewoon, omdat het werkt’, maar dat we ons ook afvragen: wat doet dit nu eigenlijk met de langetermijnrelatie met onze (potentiële) klanten?

We kunnen tegenwoordig immers ontzettend veel automatiseren:

  • We kunnen onze potentiële klanten naar een vooraf opgenomen webinar laten kijken.

  • We kunnen ze een geautomatiseerd voorstelberichtje sturen op Instagram.

  • We kunnen ze een automatische serie e-mails sturen nadat ze ons ebook gedownload hebben.

Enzovoort.

Maar wat ik me bij dit soort dingen altijd afvraag is: waar is de mens in de marketing gebleven?

Dat we van alles kunnen automatiseren, wil namelijk nog niet zeggen dat we dat ook moeten doen.

Hoe zou het zijn als we niet zouden gaan voor zo veel mogelijk volgers op social media, maar voor volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in wat we te vertellen hebben? En dat wij andersom ook alleen maar mensen volgen die we echt graag willen volgen?

Hoe zou het zijn als we alleen maar mensen op onze nieuwsbrieflijst zouden hebben die onze nieuwsbrief ook echt (willen) lezen, in plaats van al die slapende leden die ooit op onze lijst zijn beland omdat ze onze ‘gratis weggever’ hebben gedownload?

Hoe zou het zijn als we gewoon volledig onszelf zouden kunnen zijn in onze marketing en daardoor precies die klanten zouden aantrekken die zo goed bij ons passen?

Het is tijd dat we oude, vastgeroeste ideeën over wat marketing is overboord gooien.

Het is tijd dat we de mens terugbrengen in marketing.

Wil jij dat ook, maar weet je niet waar je moet beginnen? Volg me dan op social media via de knoppen hieronder of stuur me een mailtje (je krijgt een persoonlijk antwoord ;-))